dla studentów
teoria kabaretu
michael fleischer
info

kabaret istnieje, w znanej dzisiaj formie, dopiero od około 100 lat. za datę początkową utarło się przyjmować rok 1881, kiedy to rodolphe salis założył w paryżu "chat noir" (pierwszy niemiecki kabaret – "buntes theater (überbrettl)" – założył ernst freiherr von wollzogen 18 stycznia 1901 roku w berlinie; pierwszy polski kabaret to "zielony balonik" założony 7 października 1905 roku z inicjatywy edwarda żeleńskiego i stanisława kuczborskiego w krakowie; 31 grudnia 1908 arnold szyfman zakłada w warszawie kabaret "momus"). ujmując charakterystykę kabaretu szeroko, jego elementy pojawiają się już u françois villona, w tradycji francuskich trubadurów, niemieckich minnesänger czy późniejszej tradycji pieśniarzy politycznych (chansonniers pont neuf w paryżu), jak również w czasie rewolucji francuskiej i później (béranger-chansons, cafés-chantants i cafés-concerts). jest to więc młody multimedialny gatunek, łączący i wykorzystujący elementy różnych dziedzin sztuki do budowy swych zabiegów i swej specyfiki gatunkowej. kabaret wykorzystuje różne systemy semiotyczne, stanowiąc tym samym specyficzny i samodzielny rodzaj sztuki. brakiem precyzji byłoby więc uznawanie go za – jakkolwiek rozumianą – formę pośrednią, jako swego rodzaju niepełny teatr (typu jednoaktówki) czy literaturę mówioną. w kabarecie istnieją bowiem zabiegi generujące znaczenia, których nie da się sprowadzić tylko do środków teatralnych lub literackich. problem zatem polega na tym, by adekwatnie opisać to multimedialne zjawisko.


do pobrania

podziel się

adnotacja
magazynowa